Rätten att veta om din granne är kriminell

Sverige är ett jättebra land på väldigt många sätt – men ibland undrar man hur lagstiftarna tänker. Så tokigt det kan bli!


I Sverige är brottsregistret inte offentligt. Man ska själv lämna utdrag ur sitt brottsregister om man jobbar med barn eftersom man då inte får vara dömd för sexualbrott (ganska självklart!). Det är omöjligt (såvida du inte kontaktar den specifika tingsrätt där personen är dömd och ber att få ut domen) att ta reda på om och vad en person är dömd för. Brottsregistret är inte offentligt - för att skydda...brottslingen! Detta tycker jag strider mot offentlighetsprincipen och är dessutom ologiskt eftersom domarna i sig är offentliga.


Är det inte de oskyldiga medborgarna vi skall skydda i första hand? Jag är ganska säker på att Englas mamma inte låtit Engla cykla genom skogen om hon vetat att pedofilen och sexualbrottslingen Anders Eklund var bosatt i närheten...


Hade brottsregistret varit offentligt och folk vetat om att en dömd våldsbrottsling, Anders Eklund, bodde i området hade Engla med stor sannolikhet levt idag.


Skall vi verkligen skydda kriminella och återfallsförbrytare? Eller är det oskyldiga och aningslösa, som barn och grannar, som vi i första hand ska skydda?


Läste nyligen om en man som antogs till läkarutbildningen i Stockhom. Han var dömd för mord! Är det inte ganska sjukt att en man som släckt en annans liv skall jobba med att rädda livet på andra människor? Jag skulle i alla fall inte vilja bli opererad av en mördare!


Hade brottsregistret varit offentligt tror jag mycket färre brott skulle begås eftersom allmänheten då skulle kunna ta reda på om exempelvis barnens barnvakt är dömd för misshandel... Ett offentligt brottsregister skulle fungera i förebyggande syfte och hjälpa allmänheten att skydda sig mot brott och kriminalitet; tjejen kan ta reda på om killen hon dejtar är en våldtäktsman. då skulle hon förmodligen inte gå hem med honom osv.


Ett offentligt brottsregister skulle även fungera avskräckande! En man som är benägen att misshandla skulle säkert tänka efter en extra gång när aggressionen är i antågande, om han vet att hans framtida liv kommer att bli mer eller mindre förstört när alla vet vad han gjort; framtida flickvänner, arbetsgivare, familj, släkt, vänner...


Som det är nu skyddar vi brottslingarna så till den milda grad, men vem är det som skall skyddas egentligen? Ska enskilda individer skyddas från mördare och pedofiler eller ska vi ”skydda” pedofilens ”goda rykte”?


Vad tycker du? Ska vi få reda på vem i vår omgivning som begått grova brott?

Hade det hjälpt medborgarna att leva ett tryggare liv? Eller är det taskigt mot den brottsdömda?

 



Väskan kommer från Chanel
Armbandet och halsbandet
från Dyrberg/Kern
Stövlarna
från GANT
Klänningen
från Almia



Kommentarer
Postat av: Disa

Ännu ett klockrent inlägg Diana!

2008-10-24 @ 15:48:51
Postat av: denise

ÄLSKAR DIG BLOGG!!

2008-10-24 @ 15:49:30
Postat av: Little Peaché

Sv: Det är svårt att säga! Jag har inte läst juridik så länge. Men jag lever efter devisen att efter att ha fullgjort sitt straff är man utan skuld och då tycker inte jag man ska behöva leva resten av livet "brännmärkt". Mina närmsta vänner är idag nyktra narkomaner men har alla suttit i fängelse. De är underbara människor, med normala sunda liv och det hade gjort mig ont att de behövde sota för tidigare felaktiga val, pga av att grannar, chefer etc kunde kolla upp det.
Efter ett straff har man (ofta inte alltid) sotat för det man gjort och det är svenskar för dåliga på att komma ihåg tycker jag!
kram på dig

2008-10-24 @ 16:03:04
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: pauline

såå sant så. jag vill då veta om det bor några pedofiler eller våldtäktsmän i min närhet... Ha en trevlig helg!!

2008-10-24 @ 16:04:04
URL: http://littlevincent.webblogg.se/
Postat av: Sarah

Håller helt med dig! Gillar din blogg skarpt.

2008-10-24 @ 16:25:22
Postat av: Lisa Galien

Håller helt med dig, finns inget annat att säga, du har skrivit allt. =)

2008-10-24 @ 16:26:55
URL: http://galien.blogg.se/
Postat av: Malin.

sv: nja jag vet inte riktigt vad jag tycker om det där, visst skulle det ha varit bra i fallet med Engla men handlar inte livet om att ge en person en andra chans? jag menar, om någon skulle begå en våldsbrott och sen är du märkt för alltid? Jag tycker ändå att man ska ge personerna en andra chans för det är de livet består av.. Även om det bor en våldtäktsman i mitt område så vet jag inte om det om brottsregistret är offentlgit eller ej men jag behöver inte veta det för jag menar.. han kanske har lämnat det "bakom" sig och behöver ha en ny start för att gå vidare i sitt liv och då behöver han inte ha grannområdet på sig för att "misstag" han/hon begått tidigare..

2008-10-24 @ 16:34:42
URL: http://msundin.blogg.se/
Postat av: carro

Ha en fin fredag! kram

2008-10-24 @ 16:44:13
URL: http://carroat.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller helt med dig, vet när Anna Lind blev mördad så hade inget polisen tillstånd att kolla hans blod mot PKU testarna, vilket då ändrades om jag minns rätt. Det las dock även in att man fick ta bort sina testar,, vilket jag tycker är fel det säger ju ganska mycket om dom så väljer att ta bort sitt testa. Har man inget att dålig...

2008-10-24 @ 16:48:32
URL: http://sollefteatjejen.blogspot.com/
Postat av: Malin

gud skriver som en kratta

Har man inte att dölja ska det vara

2008-10-24 @ 16:49:15
URL: http://sollefteatjejen.blogspot.com/
Postat av: Dimitra

Allt som du har skrivit är det som gäller. Som person blir man ju mer orolig och rädd för personer som man inte visste så mycket om innan.

2008-10-24 @ 16:51:12
URL: http://mjukiish.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag tycker faktiskt inte andra ska veta vissa saker om andra personer. För man kan ändra på sig, och det är nog inte så himla lätt om alla vet om vad man gjort i sitt förfluta. Men jag tycker ju absolut inte ex pedofiler ska få jobba med barn ect.

2008-10-24 @ 16:56:34
URL: http://tessanvbg.blogg.se/
Postat av: emelie

hm ja vet inte? Borde jag och nej, om jag ex åkt dit för ex stöld eller narkotika brott, vill ju inte ja att alla ska veta det. Men som sagt man kan säga sp här: grova brott som mord, våldtäkt, morfösök, rå osv. borde vi faktist kunna se

vad tycker du sj?

2008-10-24 @ 17:21:25
URL: http://stylebyemelie.blogg.se/
Postat av: manuela

intressant inlägg!

äälskar dina skoor!:)

2008-10-24 @ 17:33:12
URL: http://maanuelas.blogg.se/
Postat av: Mariah N

Hällermed.ett jättebra inlägg!.

2008-10-24 @ 17:41:42
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: Ida Plantin

alltså stövlarna är bara sååå fierce!:D

2008-10-24 @ 17:52:43
URL: http://plantinida.blogg.se/
Postat av: j

Hejsan nu har jag frågestund i min blogg :)
skulle vara jätterolig ifall du skrev en fråga !
KRAM !

2008-10-24 @ 17:59:30
URL: http://straweberry.webblogg.se/
Postat av: Isa♥

Jag håller med dig! (har också läst juridik!)
Sverige är alldeles för "mesigt" på många sätt! Självklart tycker jag inte att detta ska gälla alla. Utan de brottslingar som är hot mot allmänheten och fara för andra. Om någon har dömts till dagsböter pga felparkering är det inget som den personens arbetsgivare behöver veta.

Straffen måste jag bara ta upp också! Vi har ALLDELES för korta straff för brott i Sverige. T.ex. Japan är ett jättesäkert land och har nästintill ingen brottlighet. Varför? Jo pga av höga straff. Det är inte värt det helt enkelt! Här i Sverige lönar det tyvärr sig att utföra vissa brott...

Intressant att du tog upp detta ämne!
Ha en mysig helg!
Kram

2008-10-24 @ 18:04:19
URL: http://isasstyle.blogg.se/
Postat av: Debela

Bra skrivit!!

Va med och tävla om SEX AND THE CITY - THE MOVIE!!

Har uppdaterat så kika gärna in!!
Kram

2008-10-24 @ 18:09:49
URL: http://debela.blogg.se/
Postat av: mela

Jag håller med dig!!! De finns sjukt många konstiga personer här i världen.. Ha en trevlig fredag kramizzz

2008-10-24 @ 18:11:41
URL: http://mellci.blogg.se/
Postat av: JOANNA

sv: det är delade åsikter där tycker jag. Man borde ju få veta om en granne tex har mördat eller något sånt, men sammtifigt vill kanske en person som åkt fast för snatteri eller något sånt inte att andra ska veta, dte är ju personligt. kram på dig sötan

2008-10-24 @ 18:16:44
URL: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: Kikki

Riktigt intressant inlägg! Jag anser att om det bor en pedofil eller våldtäktsman i närheten av mig så skulle jag verkligen vilja veta det, de är ju ofta människor som inte slutar tills de åker fast. Man vill ju kunna skydda sig själv och sina nära.

2008-10-24 @ 18:20:18
URL: http://kikedo.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag tycker man bör få reda på om det bor en sexualbrottsling i närheten och vilken ålder ungefär som denne befinner sig i, sen behöver man kanske inte gå ut med namn, men ändå delge omgivningen om att denne finns där...

2008-10-24 @ 18:21:28
URL: http://evamariacarina.blogg.se/
Postat av: Dress Like a Princess

Klart det ska va offentligt!! Det borde va en självklarhet egentligen, har man begått ett brott får man stå för konsekvenserna! Nice outfit och fina accessoarer :) Kram

2008-10-24 @ 18:22:02
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/
Postat av: jenny

sv: det borde ju vara offentligt, för man ska inte ha ngt att dölja egentligen..hmm :P

2008-10-24 @ 18:24:02
URL: http://jnyyy.blogg.se/
Postat av: Caroline

åh vad jag tycker om din blind när du sitter i fönstret!! :)

nej jag tycker inte att det skall vara offentligt. man skall inte vara dömd för livet bara för att man gjort något...

2008-10-24 @ 18:30:01
URL: http://confashion.blogg.se/
Postat av: JONNA

sv; det bror ju på..
är man psykopat och har mördat borde omgivningen få veta. sen om man är anmäld för "mildare" saker kankse man inte vill att alla skall veta.

2008-10-24 @ 18:32:00
URL: http://joonnaak.blogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Ja det tycker jag absolut, varför inte? Har man begått ett bortt så ska man även kunna stå för det. Fast år andra sidan så har inte personen samma möjlighet att komma ut i samhället då man fort blir dömd oavsett om du kanske inte alls är samma person. Och bara för att min blir dömd innebär ju inte det att man alltid är skyldig

2008-10-24 @ 18:34:59
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av:

du får alltid många kommentarer de kul lrhur?:D
jag tycker att vi har rätt eller va tycker du ?
massa fina bilder och inlägg ingen :D

2008-10-24 @ 18:36:12
URL: http://isabelleryna.blogg.se/
Postat av: ardiana

haha tackar :)
hmm klurig fråga, jo det är klart att jag ahde velat veta om min granne är en mördare eller något:O herregud han hade kunnat mörda mig när som helst. Klart!!
Sen om jag hade varit mördaren och ändrat mig så klart hade jag inte velat att andar vet att jag är en mördare :)

2008-10-24 @ 18:38:17
URL: http://ardiana.webblogg.se/
Postat av: J

Javisst kan jag ge min åsikt angående detta, jag är benhård, brottsregistret skall inte vara offentligt. Detta av främst en anledning: Du kan faktiskt ha blivit felaktigt dömd, att då ovanpå detta bli offentligt uthängd är inte på något sätt rättvist. Av samma anledning vill jag inte att dödsstraff skall införas i Sverige. Det är faktiskt så att är du tvungen att välja så friar jag hellre 10 skyldiga än låter en oskyldigt sitta inspärrad.

2008-10-24 @ 18:38:26
URL: http://starfield.blogg.se/
Postat av: qube

Jag tycker helt klart att man ska få gå in och kolla upp personer i regristret. HELT KLART! Mkt bra inlägg. Kram

2008-10-24 @ 18:49:11
URL: http://angelacaroline.blogg.se/
Postat av: malin

sv. tack desamma :)
hmm frågan var lite klurig, på ett sätt tycker jag att brottsregistret inte ska vara offentligt, för när "brottslingen" har tjänat av sitt straff så kanske han/hon blir ut tittad för att alla vet att personen har gjort något brott, men den har ju ändå avtjänat sitt straff så jag tycker inte att brottsregistret ska vara offentligt. Fast om ens granne skulle vara en mördare eller våldtäktsman så skulle man gärna vilja veta de, så man ändå kan passa sig lite. haha :)
kram

2008-10-24 @ 19:01:11
URL: http://lindblommalin.blogg.se/
Postat av: Maya & Maximilians mamma

Där jag bodde för ca tio år sedan bodde det en dömd pedofil i området, en anonym grupp lämnade lapar i alla brevlådor och informerade om detta. Det är olagligt, men nu som tvåbarnsmamma önskar jag att det ska vara offentligt med alla slags brottslingar! Som du säger, varför ska vi skydda de kriminella och inte barnen? Bra inlägg:) Ha en jättebra fredag!

2008-10-24 @ 19:13:02
URL: http://stilettklackarochbarnvagn.blogg.se/
Postat av: emmali

Hallådär, läste precis en kommentar jag fått av dig, och kikade naturligtvis in. Och så blev jag lite nyfiken då jag ser att alla bilder på dig saknar ansikte. Haha, självklart har du ett ansikte men det fotas aldrig, utan du har huvudet bortvändt. Då kommer vi till frågan, varför har du det? =) tacksam för svar. Bra blogg föresten! =)

2008-10-24 @ 19:14:35
URL: http://emmaliii.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det vore en bra idé, men sålänge de bara e misstänkta borde de få vara okända, annars kan hela ens rykte bli förstört o ingen vill ha emd en o göra även om man va oskyldig :)

Sv: visst kan vi göra de :) o tack så mkt4
kram

2008-10-24 @ 19:15:03
URL: http://venganza.devote.se
Postat av: queenpeach

ha en bra fredagkväll, kolla in min webshop fylld med nya saker :D

2008-10-24 @ 19:19:04
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: queenpeach

ha en bra fredagkväll, kolla in min webshop fylld med nya saker :D

2008-10-24 @ 19:19:14
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Sandra

Bra skrivet tycker jag. Att göra det offentligt är nog på både gott och ont.
Klart man vill veta om nästa dejt eller granne osv har gjort något dumt i sitt liv innan men samtidigt måste det finnas en gräns hur mycket man får veta om personen.
Klart vi kan lägga till varandra!
Ha en trevlig kväll!

2008-10-24 @ 19:33:13
URL: http://sandrolin.blogg.se/
Postat av: L o t t i i i z z

Vill börja med att säga att det va ett jätte bra inlägg du skrivit. Sen till frågan.. jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det riktigt.. på många sätt så håller jag med dig. Och på andra sätt gör jag det inte.. för det är klart att man vill veta om där bor en pedofil i närheten av där ens barn leker t ex. Men sen känner jag folk som har suttit i fängelse för diverse saker.. och dem är verkligen underbara människor idag och dem har ju fått sota för vad dem gjorde en gång i tiden. Hade gjort mig ont om jag vetat att dem även hade fått sota för det nu genom chefer på jobb, grannar m.m.

Men jag håller med dig på många många sätt.. dock är de en svår ställningsfråga.

Önskar dig en jätte bra fredagskväll :)

2008-10-24 @ 19:38:28
URL: http://lottiiizz.webblogg.se/
Postat av: poseur

jag tycker att det ska vara som i amerika - om någon har gjort ett brott ska alla ha rätt att få veta det! vad tycker du?

svar:
Ja visst, det kan vi göra! är det bara att söka på dianasblogg på bloggkoll?

2008-10-24 @ 20:19:58
URL: http://madeulooktoday.devote.se
Postat av: BJ

Jo jag kan hålla med dig men samtidigt måste man då vara väldigt specifik med vad domen blivit. Någon som blivit dömd för vållande till annan död är ju liksom inte någon mördare och då ska han/hon inte behandlas som en sådan. Den personen kan ha råkat döda någon i en bilolycka av en olyckshändelse till exempel så man får ju då vara noga med att alla ska veta vad domen betyder så inte "oskyldiga" blir klassade som något värre. Sedan är det ju så att har man tjänat av ett straff så borde även den som är dömd ha rätt att få gå vidare i livet. så det är lite knivigt..
Dock vill jag gärna veta ifall min granne är dömd våldtäktsman eller något så jag tycker du har en bra poäng.

Hoppas du har en trevlig fredag också..
kramar

2008-10-24 @ 20:25:15
URL: http://www.metrobloggen.se/BJ
Postat av: poseur

hej igen! nu tryckte jag precis på knappen för att prenumerera på din blogg! trycker du på min knapp också? :)

2008-10-24 @ 20:28:26
URL: http://madeulooktoday.devote.se
Postat av: MIk

2008-10-24 @ 20:32:20
Postat av: Mikaela

Svår fråga... jag får fundera, ha en bra kväll!!!

2008-10-24 @ 20:32:58
URL: http://mikaelastahl.blogg.se/
Postat av: zandraa

Inget att tacka för, aa jag kan länka dig. ;) du får jätet gärna länka mig oså :D

Aa jag tycker att det ska vara offentligt för då tror jag att brotsligheten hadde minskat. för vem vill att alla ska veta. Ex om man är pedofil eller mördare, våltäcksman eller tjuv. osv. Jag tror verklitgen starkt på att det hade minskat med allt då, .. min åsikt kramar ha en super bra kväll

2008-10-24 @ 20:44:27
URL: http://zandrochkii.blogg.se/
Postat av: Jennifer på Fashioncut

Det kan ju vara både bra och dåligt. Man ska nog inte döma brottslingar för resten av livet. Människor ändrar ju faktiskt på sig...
Sv: Uppdatering av bloggen :)

2008-10-24 @ 20:56:01
URL: http://fashioncut.blogg.se/
Postat av: Nikolina

gumman jag förstår ingenting när det gäller politik :/

2008-10-24 @ 21:00:45
URL: http://mjaubaby.blogg.se/
Postat av: mickaela

tycker att du i och för sig har en poäng. Det kan ju vara bra vid anställningar t.ex. om man är dömd för ett litet brott. Då ser ju bara arbetsgivaren att man är dömd, men inte för vad vilket leder till att de inte anställer en som är dömd, även om det är för ett litet brott.
Fast samtidigt så tänker jag på de som har gjort saker i sitt förflutna, men som de har bearbetat och inte gör om igen. De som har gjort något av misstag, de som har blivit fel dömda. De som har tänkt att börja om ett nytt liv, men då vet grannen helt plöötsligt att du har begått ett brott för kanske 20 år sen, och dömer dej för det...

2008-10-24 @ 22:01:02
URL: http://mickaelan.blogg.se/
Postat av: Mariah N

Jag tycker att det skall vara offentligt,vill inte tex ha en våldtäktsman eller Serienördare till Granne.det är Medborgarna vi skalla skydda.

2008-10-24 @ 22:23:01
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: lovisa

snygg väska!

2008-10-24 @ 22:25:43
URL: http://loviiissaa.blogg.se/
Postat av: Tessah

Jajjemensan. Vi har tio stycken, några är sibirian huskys och några alaskan huskys.
Samt en svensk lapphund som bor inne med oss jämt.

Sambon håller på med drag och så därför blir de mycket hundar. :)

har du åkt hundspann nångång ? Hur mysigt som helst! Åka ut då det är stjärnklart ut på isen och lägga sig under bar himmel och kika på alla stjärnor, de är häääärligt :P

--------------------------------

Jag tycker brottregistret skulle vara till för alla att kika.
Klart man vill veta vem har till granne.
Har man gjort nått kriminellt så får man väll också stå för det! Helt klart.
Men det är ju vad jag tycker.

2008-10-24 @ 22:42:33
URL: http://tessah.blogg.se/
Postat av: Lisa

jag tycket absolut inte att brottsregistret ska vara offentligt!

2008-10-24 @ 22:50:29
URL: http://wlisa.blogg.se/
Postat av: Filiflippan

Hej Diana!
Gillar din blogg. Det var kulatt du tycker om min. Jag tycker att man ska få veta om ens granne är mördare (tror jag) men jag vet inte om jag tycker att alla i Sverige ska få veta (då kan ju någon förfalska och så). Ha en bra fredag
Kram
Filiflippan

2008-10-24 @ 22:54:48
URL: http://filiflippan.blogg.se/
Postat av: e m m a

Svar: Tack tack.

Är lite kluven inför de där med offentliga register, ibland kan jag tycka att människor är värda en andra chans. Fast de klart.. Om min granne tidigare varit fälld för mord hade jag nog gärna velat veta de..

2008-10-24 @ 22:59:37
URL: http://harnqvist.blogg.se/
Postat av: marielle

jag ville bara säga att GUUUUD va jag älskar din blogg! KRAM

2008-10-24 @ 23:01:57
URL: http://maarriielle.blogg.se/
Postat av: Jonna

helt rätt.

2008-10-24 @ 23:22:35
URL: http://jompan.webblogg.se/
Postat av: Ellen

Jag tycker precis som du! Det är klart man ska få reda på om grannen är en brottsling eller inte! Varför ska vi skydda dom som gör vårt samhälle osäkert att leva i? Vi borde skydda dom som är goda medborgare! Häng ut brottslingarna så kanske de minskar brotten också! Bra inlägg!

2008-10-24 @ 23:26:49
URL: http://svanberg.devote.se
Postat av: Chickan

Jag håller faktist med dig om det, det är sjukt att vi ska skydda brottslingarna istället för våra grannar, barn och familjer! Nää, usch på det säger jag!
Visst kanske det är lite dåligt att lämna ut brottslingar på så vis men ändå, man borde ha rätt att veta vad man utsätter sina barn för när man släpper iväg dom i ett område med kanske fullt med pedofiler och mördare..



Måste också passa på att fråga ( i din blogg den 2008-10-13 @ 18:59:19 "Resa" så har du en LV väska undrar bara var du köpt den och vad en sån kostar ungefär, skulle vilja ha en sådan till kortare resor och så :)

Trevlig kväll
Krama

2008-10-24 @ 23:53:31
URL: http://chickity.blogg.se/
Postat av: Sweetheart

Fina smycken! Grova brott, t.ex mot barn, misshandel, mord etc, tycker jag att borde vara offentligt, men har man råkat bråkat med någon på fyllan så känns det schysstare att låta det vara osagt.. Men var ska man dra gränsen i så fall?

2008-10-25 @ 00:02:29
URL: http://graceful.blogg.se/
Postat av: Pernille / Queenofthegreen

Hei Diana! :D

Din blogg er utrolig fin :)
Jeg har prenumerert den på bloggkoll nå :D

For å svare på det du blogger om her, så syntes jeg at denne type informasjon burde være tilgjengelig, og at den antageligvis ville reddet livet til fks Engla. Selvfølgelig ville dette være skadelig for den personen som har begått noe kriminellt, fordi den kunne bli utstøtt fra samfunnet. Men kanskje da ville folk begått mindre kriminelle handlinger, i fare for å miste sitt nettverk. Og kanskje de som tidligere har begått slike handlinger ville prøvd enda hardere å følge regler, og å komme inn i samfunnet igjen for å bevise det for alle som visste denne informasjonen.
Jeg syntes virkelig at det er bra at du tar opp slike temaer! :D

Klem fra Pernille

2008-10-25 @ 01:28:14
URL: http://queenofthegreen.devote.se
Postat av: Andrea

Det finns en anledning till att det är som det är. Man kan inte säga att kriminaliteten skulle minska om brottsregistret var offentligt, för så enkelt är det ju verkligen inte.

Vi vet redan att det finns galningar där ute, så det du säger om att Engla förmodligen skulle leva ifall brottsregistret var offentligt tycker jag bara är skitsnack. Vi vet att det finns idioter vart vi än vänder oss. Varför skulle vi behöva papper på det?

Dessutom så är det en första gång för alla mördare, våldtäcksmän osv - Så vi kan inte anta att alla som inte har ett kiminellt förflutet är änglar. Hur man än vrider och vänder på detta så kommer det ALLTID att finnas sjukligt störda människor med konstiga värderingar som är en fara för omgivningen.

Det skulle nog snarare skapa mer panik än lugn, om man nu genomförde denna förändring. Därför tror jag att detta är menat för att skydda ALLA människor - inte bara kriminella. Jag förstår hur du menar, men man måste ju se det från alla perspektiv och inte bara ett.

Det finns som sagt en anledning till att inte alla kan se folks förflutna, och jag tycker inte att vi ska tjata och protestera emot detta - det finns en logik bakom detta.

2008-10-25 @ 02:58:15
URL: http://andreaaggestal.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej! :)
Jag tycker det skulle vara bra att veta vilka som är grovt kriminella (mördare, våldtäktsmän o.s.v.).
Då kanske inte lika många skulle råka illa ut.
Ha en underbar helg! :)

2008-10-25 @ 08:23:41
URL: http://contactghost.blogg.se/
Postat av: Maja

Hmm... jag tycker det är svårt detta. Tänk dej en brottsling som har misshandlat någon, men han ändrar sej efter att ha fått sitt straff, ska resten av folket hata honom och aldrig prata med honom då, då har han ingen framtid om han inte kan få jobb, osv. Får man inte sitt straff för att man ska ändra på sej, och inte fortsätta, annars fattar inte jag meningen?
Men sen är det precis så som du säger med Engla, usch säger jag bara. Men nu vet iallafall alla vem han är. Det har blivigt ganska konstig här hemma där jag bor nu. (ödemarken) DÅ finns det en kille som ALLA vet vem han är, var han bor, och hur hans bil ser ut. Alla tror att han är en pedofil, men ingen vet. Man vet bara att han tagit massa kort, på alla olika männsikor inte bara små barn. Rykten sger ju så klart att han varit dömd innan..
Jag vet inte hur man ska göra med brottslingarna, men dem som gör dubbla brott, borde väll inte kommit ut så fritt i från början?
Kan man inte stoppa det dät ist?

Jätte fina smycken! :D

2008-10-25 @ 09:31:59
URL: http://entjejsomjag.blogg.se/
Postat av: lisa

De som är dömda brottslingar som avsatt sitts traff han förmodligen fått en utredning som säger att de kommer att klara av vardagen igen. De har rätt att bli accepterade av samhället utan att bli utdömda från första början. Vad skulle vi göra med alla de som varit brottslingar om de inte kom tillbaka till verkligeheten? Ska de alltid sitta inspärrade och aldrig få jobba? Klart att jag inte vill att min barnvakt ska ha misshandlat någon, eller killen jag dejtar ska ha våldtagit någon. Men i Sverige har alla männiksor samma rättigheter.

2008-10-25 @ 10:35:34
URL: http://lisasrosth.blogg.se/
Postat av: Li

Hej!

Bra och viktigt inlägg som jag har funderat mycket på...

Självklart ska det vara offentligt vid brott som mord, dråp, våldtäkt och pedofili. Det jag funderar över är mindre allvarliga brott som kanske begicks i ungdomen. Om personen i fråga blir brännmärkt kan det bli så att denna blir utfryst från samhället och då istället söker sig till kriminella och därmed fortsätter sin kriminella bana. Har läst om detta när jag studerade till socionom. Tycker alltså att svårare brott ska vara offentliga men inser att det ibland kan vara svårt att dra en gräns mellan vad som är ett svårt brott och inte.

Ha en bra dag!

Kram

2008-10-25 @ 11:53:20
URL: http://www.sweetieli.devote.se
Postat av: JOSEFINE

godmorgon :D

2008-10-25 @ 11:55:14
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Nu har jag prenumerat på din blogg!

2008-10-25 @ 15:19:27
URL: http://vanessass.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: hehe =)

Jag kan säga såhär.. Min vän blev mördad för 8 månader sen, och jag tycker inte det är rätt att Englas mördare, och Max och sagas mördare sitter inne, när min vän blev mördad före dem.
Visst det är bra att dem sitter inne, dem förtjänar inte att se dagsljuset, men jag tänker bara.. Min vän då? har inte han lika mycket rätt att få sin mördare bakom galler? Sveriges lagar kan kyssa mig i arslet..

2008-10-25 @ 15:26:52
URL: http://nakenkaktus.blogg.se/
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Ämnet är svårt, för man reagerar så starkt känslomässigt. Men jag måste svara nej. När man har suttit av ett straff har man sonat sitt brott i samhällets ögon. Att då tvingas gå "brännmärkt" genom resten av livet tror jag inte gör någon till en bättre människa. Men det betyder ju inte att man skyddar/försvarar/sanktionerar brottet i fråga. Jag tycker att det är bra att man kontrollerar att sexbrottslingar inte jobbar med barn och jag tycker att personer som återfaller i brott borde straffas hårdare och/eller kunna tvingas till vård. Men offentliga register - nej. Om man nu vill ha det vid grova brott, var ska man då dra gränsen?
Ha en fin helg du med, kram på dig!

2008-10-25 @ 17:28:41
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Katja

vackra smycken :)

2008-10-25 @ 20:01:39
URL: http://candygal.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Absolut. Håller med. Intressant tema! Tack för ett bra inlägg!
Kram

2008-10-25 @ 23:12:54
URL: http://ceciliabizzi.blogg.se/
Postat av: hanna

Jag håller inte med dig. Om man begått ett brott och lever fritt i samhället idag så har man antagligen sonat det man gjort. Självklart finns det folk som inte förändras med om vi ska se det som om att folk inte sonat sina brott tillräckligt när suttit i fängelse så är det fängelsstraffen som ska förlängas. Mannen som mördat och sedan ville bli läkare, är inte det bra? Kankse får han möjlighet att rädda liv och i alla fall försöka gottgöra för det liv han tog, visar inte det att han har förändrats? Jag skulle tror inte att det födds något gott av att ha ett offentligt brottsregister. Det skulle stoppa den dömdes liv helt och personen skulle aldrig ha en möjlighet att gå vidare eller förändra sig, i längden tror jag att det skulle kunna leda till fler brott. Och vad har jag för glädje av att veta om min granne är dömd? Är det inte bättre att jag kan döma honom själv efter hur han betersig mot mig istället för att döma honom utifrån ett brott som han sonat?

2008-10-26 @ 14:44:16
URL: http://adolescens.blogg.se/
Postat av:

Usch nej, tänk o bli opererad av en brottsling...nej tack. Har man begått ngt brott så får man ju stå för det och vara beredd på att alla får reda på det sedan. Och jag tycker att Sveriges lagar är helt kassa när det gäller fängelsestraff och så. Det är för milda straff, sen lever dom som kungar i fängelset med. Sverige borde ändra sina lagar.

2008-10-26 @ 16:49:14
URL: http://sannyball.blogg.se/
Postat av: Skriv av dig

Det är väldigt svårt det där. Självklart tycker jag det ska vara offentligt, du har ju redan dragit alla anledningar. Men samtidigt, ska mördaren behöva gå med den stämpeln hela livet fast det var ett snedsteg för länge sedan. Men ja, man får faktiskt ta sitt straff om man har gjort något så hemskt.

En sak till, jag skulle inte vilja anställa en tjuv i min affär. Kan man lita på honom/henne?

Jag gillar din blogg och kommer lägga till den på bloggkoll. Vore jättekul om du prenumererar på min med :) Glöm inte att höra av dig när du vill skriva av dig!

2008-10-27 @ 08:11:23
URL: http://metrobloggen.se/skrivavdig
Postat av: Maja

nej jag håller inte med dig. Man får sitt straff på annat sätt (fängelse, böter etc) och det räcker... tycker du man ska bli förnedrad också? de som begår mindre brott får ju kanske aldrig mer en chans ute i samhället... man måste ha rätt till en andra chans.

2008-10-27 @ 09:46:56
Postat av: Rebecca

Nej jag tycker inte att det ska vara offentligt

2008-10-27 @ 14:08:24
URL: http://rebeccasegedi.blogg.se/
Postat av: Fröken T

En mycket svår fråga. Jag tycker det handlar lite om vilket brott man är dömd för- i mitt tycke är det betydligt mer relevant att registret är offentligt vad gäller våldtäktsmän, pedofiler, mördare- jämfört med ekonomisk brottslighet...

2008-10-27 @ 15:47:14
URL: http://terriern.blogg.se/
Postat av: johanna

vilken snygg väska!

2008-10-28 @ 21:58:24
URL: http://johhannab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
RSS 2.0